Barcelona Brands – I samspel med naturen

Kvalitet, innovation och hållbarhet är begrepp som står i centrum för vinproducenten Barcelona Brands. Samspelet med naturen är viktigt, men även strävan efter att sticka ut och särskilja sig från Kataloniens vinjättar.

Text: Karin Strand Foto: Linus Larsson

I den bergiga sydvästra delen av Katalonien ligger regionen Terra Alta. Här når topparna nästan 1 000 meters höjd och i dalarna och en bit upp på bergssidorna odlas vin, och under senare år har regionen, som tidigare var
i princip okänd, seglat upp som en värdig medtävlare till närbelägna och mer berömda Priorat. Betingelserna är ungefär desamma både vad avser klimat och terroir.

Härifrån hämtar Vinproducenten Barcelona Brands druvorna till sina röda viner. I första hand handlar det om syrah och garnacha. Den lokala druvan garnacha, eller garnatxa på katalanska, har från en rätt anonym tillvaro i olika blends och roséviner utvecklats till något av en kultdruva.

– Vi köper endast druvor från ekologiska vingårdar omgivna av skog. Kärnan i vår verksamhet kan sammanfattas i meningen viner i samspel med naturen’, säger grundaren Christopher Heirwegh, som tillsammans med hustrun Christel Weemaes äger Barcelona Brands.

– För oss är den biologiska mångfalden viktig. På ett hektar vingård ska det gå två hektar skog. Då behövs inga insektshotell, konstaterar han.

Paret kommer ursprungligen från Belgien, men under hela sin uppväxt tillbringade Christoper Heirwegh somrarna hos farföräldrarna, som bodde i Barcelona. Det blev många besök på Kataloniens vinodlingar och språket kom naturligt. 2010 flyttade paret till Katalonien där Christopher inledningsvis arbetade som säljare för en cavaproducent. 2014 startade paret eget och fokuserade till en början på mousserande viner.

– Den största delen av cavan från Katalonien massproduceras. Vi ville satsa ekologiskt och tillverka en annorlunda och unik cava med kvaliteten i centrum. Vi ville sticka ut, så vår devis blev ’Älska eller hata oss, men var inte likgiltig’, ler Christoper Heirwegh.

Genom att välja ut specifika vingårdar och teckna långvariga leveranskontrakt har Barcelona Brands kunna säkerställa hög kvalitet på sina druvor. De flesta av druvorna plockas för hand mitt på dagen för att säkerställa optimal kvalitet och sedan 2016 använder man inga kemikalier på vingårdarna.

– Dessutom har vi utvecklat en metod som innebär att vi har lyckats minska användningen av sulfiter i alla våra viner, från cirka 250 milligram per liter till mellan 60 och 95 milligram per liter.

Vi ville sticka ut, så vår devis blev

’Älska eller hata oss, men var inte likgiltig.’

Medan druvorna till Barcelona Brands cava hämtas från regionen Penedès strax söder om Barcelona hämtas druvorna till de röda vinerna från Terra Alta. I byn Horta de Sant Joan, 350 meter över havet, ligger vineriet. Byn är känd bland konstälskare eftersom Pablo Picasso tillbringade en tid här i slutet av 1800-talet. Flera av hans verk har motiv från det vackra området, som till stor del är avsatt som nationalpark.

Barcelona brands Visar inte bara omsorg om naturen och den biologiska mångfalden. Förpackningarna utgör också viktiga delar i strävan efter hållbarhet. Det märks framför allt i flaskan som härbärgerar vinet MZ Raval, som lanserades i Sverige under hösten 2021

– Flaskan utgörs till mellan 60 och 70 procent av återvunnet glas, alltså glas som använts i konsumentledet. Nästa år ska vi nå upp till 100 procent återvunnet, säger Christopher Heirwegh.

– Vi struntar i färgvariationer, luftbubblor i glaset och liknande. Det enda viktiga är att flaskorna fungerar för det som de är avsedda till. Varje flaska är unik. Jag tror att det här sättet att framställa flaskor är standard om 10–15 år.

Ett annat av Barcelona Brands viner som under hösten lanserats i Sverige är MZ Barrik. Det är förpackat i något så ovanligt som ett trelitersfat i aluminium. Bakgrunden till förpackningen är den ökade efterfrågan på bag in box på många marknader under coronapandemin.

– Bag in box har fördelen att vinet håller sig länge efter det att boxen öppnats. Dessutom är förpackningen enkel att transportera och därmed också att sälja online. Nackdelarna är att den inte kan förvaras stående i många kylskåp och att vinet i boxen blir varmt om den får stå ute, säger Christopher Heirwegh.

Men i och med att MZ Barrik har fått formen av ett litet fat passar den i många kylskåp, det går att stoppa in kylelement inuti fatet och slutligen går förpackningen att återanvända på en mängd olika sätt.

Trelitersfatet har hittills lanserats på sex olika marknader och mottagandet har varit positivt.
– Förpackningen är innovativ och sticker ut.

Den speglar helt enkelt hela vår filosofi, konstaterar Christopher Heirwegh. ♦

Faktaruta

Regionen Terra Alta ligger i den en bergiga sydväs- tra delen av Katalonien. Klimatet är en mix av det vid Medelhavet, som ligger bara några få mil österut, och inlandet, med varma somrar och kalla vintrar.

I Terra Alta odlas bland annat den lokala druvan garnacha. Den har, från att ha fört en rätt anonym tillvaro i olika blends och roséviner, utvecklats till något av en kultdruva.

I Terra Alta når bergstopparna nästan 4 000 meters höjd. I dalarna och en bit upp på bergssidorna odlas vin.

Barcelona Brands har fokus på ekologiskt odlade druvor.

Relaterade drycker
MZ Barrik by Måns Zelmerlöw

Nyhet i innovativ förpackning!

Nr: 53393, Rött vin , Fylligt & Smakrikt

Läs mer
Hola MZ Cava Rosé by Måns Zelmerlöw

Nu lanserar artisten en bubblande rosa dröm!

Nr: 5531501, Mousserande vin , Friskt & Fruktigt

Läs mer
MZ Raval by Måns Zelmerlöw

Ekologisk nyhet från DO Terra Alta!

Nr: 52958, Rött vin , Fylligt & Smakrikt

Läs mer

FÅ FLER TIPS FRÅN OSS

Missa inte att anmäla dig till vårt nyhetsbrev med tips om allt som rör viner! Du vet väl också att du kan prenumeraera på tidning Grapevine i din brevlåda? Anmäl dig här

Oj, just nu verkar det vara lite problem att anmäla sig.
Försök gärna igen.

Tack! Nu är du registrerad och kommer få våra nyhetsbrev. Vi hörs snart!