
Med känsla för design
Filipa Portugal Ramos är dotter till Portugals mest kände vinmakare. Som marknadschef på João Portugal Ramos Vinhos spelar hon en viktig roll i hur företagets viner uppfattas av konsumenterna.
– Varje vin har en egen historia att berätta, säger hon.
Filipa portugal ramos är uppvuxen med vin. Två år efter att hon föddes grundade hennes pappa, den legendariske vinmakaren João Portugal Ramos, sin första vingård i Alentejo i Portugal. Med moderna tillverkningsmetoder och stort fokus på kvalitet, lyckades han förnya hela landets vinnäring. I dag, nästan 30 år senare, har företaget vingårdar i fyra regioner och deras vin finns över hela världen.
– Jag har sett företaget byggas upp från grunden och pappa såg alltid till att vi barn kände oss som en del av det. Det har skapat en känsla för företaget som jag inte tror man kan få på något annat sätt, säger Filipa Portugal Ramos.
Trots det var det inte helt självklart att tacka ja när hon 2017 fick frågan om att ta plats i familjeföretaget. Filipa Portugal Ramos jobbade då med marknadsföring på L’Oréal och var själv inte säker på att hon hade hunnit skaffa tillräckligt med erfarenhet.
– Nu är jag jätteglad att jag tog steget. Under de här åren har det hänt otroligt mycket i företaget, säger hon.
Som marknadschef ansvarar Filipa Portugal Ramos bland annat för de olika varumärkenas image, design och marknadsföring. Delar som blivit allt viktigare i takt med att konkurrensen på den portugisiska vinmarknaden hårdnat.
– João Portugal Ramos Vinhos grundades av en vinmakare som tänkte att om hans viner var tillräckligt bra skulle de sälja sig själva. Så var det också under väldigt många år. Men i dag ser landskapet helt annorlunda ut och för att produkterna ska upplevas som relevanta och bli framgångsrika krävs ett strategiskt marknadsarbete, säger Filipa Portugal Ramos.
Vår alvarinho är perfekt till en lättare måltid med grillad havsabborre, men även rökt lax och en enkel sallad passar bra till
I produktportföljen finns Portugals mest populära brandy, CRF, och tolv vinmärken gjorda på druvor från Vinho Verde i norr till Alentejo i söder. Varje vin har en egen historia att berätta och ursprunget är en viktig del av identiteten. Filipa Portugal Ramos och hennes team har därför ett nära samarbete med vinproducenterna i de olika regionerna. Alla viktiga beslut tas tillsammans.
– Vinmakarnas kreativitet är något man verkligen måste respektera. Samtidigt räcker det inte att göra ett bra vin om det inte upplevs som relevant av konsumenterna. Och vill inte vinmakarna göra ett visst vin, spelar det heller ingen roll hur bra det säljer. Det kan ibland vara en utmaning att hitta den balansen, men det är också det som gör det här jobbet så roligt, säger hon.
Idag finns åtta av João Portugal Ramos varumärken på den svenska marknaden. När en av bästsäljarna, Ramos Reserva, skulle få en ny image och design, spelade Filipa Portugal Ramos en aktiv roll.
– Vinet sålde inte längre lika bra som tidigare och vi hade flera alternativ uppe till diskussion. Den förpackning med träeffekt vi hade haft tidigare fungerade bra, men nu gick trenden mot mörkare design. Vi bestämde oss för att gå tillbaka till ursprunget och helt enkelt anpassa designen till den nya trenden med mörkare färger och guld. Det togs väl emot och jag är väldigt stolt över resultatet.
João Portugal Ramos Vinhos ambition är att fortsätta växa, på ett hållbart sätt. På marknadssidan handlar hållbarhetsarbetet bland annat om att välja rätt material, till exempel att byta ut glasflaskor mot klimatsmartare alternativ som lättviktsflaskor.
– Det vi gör handlar om så mycket mer än att bara sälja bra produkter. Vi vill erbjuda våra kunder det där lilla extra, något som faktiskt gör skillnad. På så sätt kan vi föra vårt arv vidare och om möjligt göra det ännu starkare, säger Filipa Portugal Ramos.
